Employer Branding
Ontwikkel en behoud een sterk en aantrekkelijk werkgeversmerk
De nieuwe medewerkers die je (in de toekomst) zoekt, kan vandaag de dag kiezen uit zo’n 400 duizend openstaande vacatures. En de verwachting is dat dit aantal eerder nog verder toe- dan afneemt. Hoe zorg je er nu voor dat zij uit dit enorme aanbod uitgerekend jullie organisatie uitkiezen als hun nieuwe werkgever?
Het werkgeversmerk is een uitstekend middel gebleken om nieuw talent aan te trekken: Hoe beter je in staat bent om te laten zien wat jou interessant maakt als werkgever, des te beter ben je in staat om de beste mensen uit de markt te halen. Maar wat kenmerkt nu een sterk werkgeversmerk? Net als voor consumentenmerken geldt dat hoe beter het werkgeversmerk appelleert aan de drijfveren en waarden van potentiële medewerkers, hoe groter en duurzamer de emotionele relevantie en hoe aantrekkelijker de werkgever. Oftewel, hoe beter een werkgever potentiële medewerkers in staat stelt om hun eigen idealen te realiseren en daarmee fundamentele behoeften te vervullen, des te groter haar relevantie en aantrekkelijker deze werkgever.
Maar wat zijn dan de drijfveren en de waarden van jullie toekomstige medewerkers? En, welk beeld hebben zij momenteel van jullie organisatie? Welke waarden associëren zij (het sterkst) met jullie werkgeversmerk en aan welke drijfveren appelleert het? Oftwel, welke idealen verwachten zij bij jullie te kunnen realiseren?
Met de Employer Brand Scan achterhaal je niet alleen op een snelle en efficiënte manier wat jouw doelgroep drijft: welke waarden zij het meest belangrijk vinden en welke idealen zij het hardst nastreven. Maar ook, welke waarden zij wel en niet associëren met jouw werkgeversmerk. En alszodanig, aan welke drijfveren je als werkgever een positieve invulling geeft en met welke intensiteit. De scan laat je in één oog opslag zien waar je nu staat en levert concrete handvatten, waarmee je emotionele relevantie -en daarmee aantrekkingskracht van jullie werkgeversmerk- gericht en duurzaam versterkt.
ZORG ERVOOR DAT JE AANTREKKELIJK BLIJFT VOOR WERKZOEKENDEN EN HET AANTREKKEN VAN NIEUW TALENT, DOOR ALS WERKGEVER AANSLUITING TE HOUDEN OP HUN STERKSTE DRIJFVEREN EN BELANGRIJKSTE WAARDEN.
In 4 stappen een duurzaam relevant en aantrekkelijk werkgeversmerk
1. Leg vast wat de beoogde emotionele betekenis en relevantie is van het werkgeversmerk
- Achterhaal de belangrijkste waarden en sterkste drijfveren van jullie doelgroep met behulp van de Employer Brand Scan
- Gebruik de fysieke waardenkaarten om intern af te stemmen op welke waarden je als werkgever wilt positioneren en wat je wilt uitdragen naar potentiële medewerkers.
- Maak inzichtelijk wat de beoogde emotionele relevantie van het werkgeversmerk is, door te beoogde waarden te herleiden naar de drijfveren waartoe deze behoeren.
2. Breng de huidige en relatieve emotionele merkbetekenis en merkrelevantie in kaart
- Gebruik de Employer Brand Scan om te achterhalen welke waarden jouw doelgroep momenteel met jullie en vergelijkbare/ concurrerende werkgeversmerken associeert.
- Maak inzichtelijk aan welke drijfveren jullie en vergelijkbare/ concurrerende werkgeversmerken momenteel invulling geven en met welke intensiteit.
3. Maak eventuele GAPs en de groeipotentie van het merk inzichtelijk
- Vergelijk de uitkomsten van stap 1 en 2, en stel vast of en in hoeverre er sprake is van een discrepancie -oftewel, een gap- tussen het gewenste en daadwerkelijke merkbeeld en merkrelevantie, door in kaart te brengen welke beoogde waarden momenteel onvoldoende met het merk worden geassocieerd.
- Vergelijk de relatieve positie, relevantie en aantrekkelijkheid van jullie werkgeversmerk, door de uitkomsten te vergelijken met andere vergelijkbare/ concurrerende werkgeversmerken
4. Optimaliseer, versterk en borg de emotionele relevantie van het werkgeversmerk
- Optimaliseer het merkimago door eventuele gaps tussen het gewenste en het huidige merkbeeld te verkleinen.
- Versterk de emotionele merkrelevantie door de beoogde waarden die momenteel onvoldoende met het werkgeversmerk geassocieerd worden, sterker uit te dragen.
- Borg toekomstige relevantie en uniciteit van jullie werkgeversmerk door dit proces in de toekomst te herhalen en de resultaten in de loop der tijd te blijven monitoren.