Hoe het werkt

Hoe manage je jouw intrinsieke motivatie? 

Scarfforce - manage jouw intrinsieke werkmotivatie voor het ervaren van meer geluk en succes in je werk

Een ander kan jou niet intrinsiek motiveren. Dat kun je alleen maar zelf doen. Iedereen kijkt door de bril van zijn of haar eigen verlangens en wordt van binnenuit gedreven om zijn of haar eigen doelen te realiseren. Dat gaat automatisch.

Waar het uiteindelijk allemaal om draait? Het borgen van ons voortbestaan!

Talloze generaties paste onze biochemie zich aan om onze overlevingskans te vergroten. Hiertoe ontwikkelen wij in de loop van ons leven allemaal een overlevingsstrategie die bestaat uit een aantal basisdoelen die we nastreven, zoals: Het borgen van onze basiszekerheden (zoals veiligheid, gezondheid en inkomen), het verenigen met anderen (samen sta je sterker), het verwerven van status (geeft een een goede toegang tot de middelen die nodig zijn om te kunnen overleven), het ontwikkelen van je eigen competenties (opdat je beter in staat bent om jezelf te redden), of het dienen van de samenleving (creëren van een situatie waarin iedereen vanuit zijn of haar kracht kan leven en we gezamenlijk ons volledige potentieel kunnen bereiken). Het behalen van deze basisdoelen vormt onze drijfveren en bepaalt diep van binnen waar we het uiteindelijk allemaal voor doen.

De 2 of 3 drijfveren die het sterkst bij ons leven, motiveren ons het meest en beïnvloeden vrijwel alle emoties die we ervaren, hoe we ergens op reageren, welke keuzes we maken, met welke intensiteit we ergens mee aan de slag gaan en uiteindelijk, hoe we presteren. Allemaal veroorzaakt door de reactie die onze drijfveren hebben op ons primitieve overlevingsmechanisme; de approach en de avoid response.

De approach response (aantrekken)

Situaties die invulling geven aan je drijfveren versterken je intrinsieke motivatie

Situaties die een positieve invulling geven aan onze sterkste drijfveren en ons stimuleren om de fundamentele doelen te behalen die we nastreven in ons leven of werk, triggeren de approach response (oftewel, het gedragsbenaderingssysteem) en trekken ons aan. Deze situaties:

  • zorgen voor een afgifte van dopamine (beloningshormoon) in onze hersenen en geven daardoor letterlijk een goed gevoel
  • laten onze hersenen ontspannen, waardoor er meer glucose en zuurstof (energie) beschikbaar is voor de prefrontale cortex en we beter kunnen nadenken
  • verbeteren onze cognitieve en probleemoplossend vermogen
  • vergroten onze bereidheid om risico’s te nemen en nieuwe uitdagingen aan te gaan
  • motiveren ons van binnenuit om hier vol voor te gaan, goed samen te werken en het beste resultaat te behalen
  • vergroten ons doorzettingsvermogen en onze loyaliteit
Scarfforce - Situaties die invulling geven aan onze sterkste drijfveren triggeren een approach respons en vergroten onze intrinsieke motivatie

De avoid response (afstoten)

Situaties die daar afbreuk aan doen verminderen onzee motivatie en stoten ons af

Situaties die daarentegen afbreuk doen aan onze drijfveren en ons belemmeren om onze idealen te realiseren doen juist het tegenovergestelde en zorgen ervoor dat we op de rem trappen. Deze situaties triggeren de avoid response en;

  • zorgen voor een afgifte van cortisol (stresshormoon) in onze hersenen 
  • onttrekken glucose en zuurstof aan onze prefrontale cortex waardoor we minder goed en logisch kunnen nadenken 
  • verminderen het geluk dat we in ons leven of werk ervaren
  • verlagen onze bereidheid om risico’s te nemen en nieuwe uitdagingen aan te gaan
  • verminderen onze intrinsieke motivatie om ergens met volle overgave voor te gaan, goed samen te werken met anderen en het beste resultaat te behalen
  • doen afbreuk aan ons doorzettingsvermogen en onze loyaliteit
Scarfforce - Situaties die afbreuk doen aan je drijfveren triggeren een avoid response en verminderen onze intrinsieke motivatie

Niet iedereen ontwikkelt dezelfde overlevingsstrategie

Onze DNA, ervaringen en de situatie bepalen welke drijfveren bij ons overheersen

Niet iedereen ontwikkelt dezelfde strategie om (bestaans)zekerheid te creëren. De combinatie van onze genen, ervaringen en de situatie (context), bepaalt welke strategie we in de loop der tijd ontwikkelen. En als zodanig, welke drijfveren bij ons overheersen (Sitskoorn, 2015).

De 2 of 3 drijfveren die het sterkst bij ons leven, vertegenwoordigen uiteindelijk onze diepst verankerde overtuigingen en opvattingen over wat wenselijk is. Ze vormen de regels op basis waarvan iets ‘goed’ of ‘slecht’ voor ons voelt en we besluiten om iets wel of niet te doen. En bepalen zelfs hoe we tot deze keuze komen. Uiteindelijk, vormen ze de kern van ons wezen (Rue, 2001). 

Scarfforce - Niet iedereen deelt dezelfde drijfveren

Inzichtelijk maken van drijfveren

Door een inventarisatie te maken van onze waarden, kunnen we onze drijfveren achterhalen

De 2 of 3 drijfveren die het sterkst bij ons leven bepalen niet alleen hoe we de wereld en de situatie om ons heen waarnemen. Ook creëren ze onze diep verankerde overtuigingen over wat ‘goed’ en ‘slecht’ voor ons is, en creëren ze onze leefregels op basis waarvan we besluiten om ergens wel of niet voor te gaan en met welke intensiteit. Door de omgekeerde weg te bewandelen en een inventarisatie te maken van onze belangrijkste waarden, kunnen we als zodanig de overkoepelende idealen en doelen achterhalen die we in ons leven of werk nastreven en onze drijfveren inzichtelijk maken.

Bij de Scarfforcemethode worden je drijfveren dan ook in kaart gebracht met behulp van een waardenexercitie. Tijdens deze exercitie -die je zowel online als offline kunt uitvoeren- wordt een reeks waardenkaarten getoond en kies jij in drie eenvoudige stappen welke van deze waarden je het meest en het minst belangrijk vindt in jouw leven of werk. Na een kleine 10 minuten ben je hiermee klaar en wordt in één oogopslag duidelijk hoe jij scoort op alle drijfveren.

De universele en tijdloze waarden die hierbij worden gemeten zijn zorgvuldig geselecteerd uit de waardenmodellen van (onder andere); Maslow, Barrett, Rokeach, Schwarz, Reiss, Fransen, Van der Vorst en Vyncke. En vormen samen een volledige en representatieve afspiegeling van ons totale waardenspectrum.

Scarfforce Waardenmodel, Merkonderzoek, Brandscan, merkbetekenis, merkrelevantie, merkonderzoek, merkimago, merkpositionering, positioneren, merken, branding

Intuïtieve onderzoeksmethode

Geijkte beelden, speltechnieken en tijdsdruk leveren het meest zuivere inzicht

Neurowetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat wij mensen heel slecht zijn in het verklaren en voorspellen van ons eigen gedrag. Dit komt omdat +/-90% van onze gedragingen onbewust wordt aangestuurd door gevoelens die ontstaan in het binnenste deel van ons brein, wat we ook wel het limbisch systeem noemen. Het bijzondere aan dit deel van onze hersenen is echter dat het visueel is ingesteld en dat het ‘denkt’ in beelden. Het systeem heeft geen capaciteit voor taal.

Om deze reden maken we bij het inventariseren van onze waarden gebruik van geijkte beelden. In combinatie met een tijdsdruk en speltechnieken zorgt dit ervoor dat je tijdens het doorlopen van de drijfverentest intuïtief te werk gaat en als zodanig, dat ons limbisch systeem wordt aangesproken. De opzet voorkomt een activatie van de prefrontale cortex en minimaliseert de kans dat je tijdens het doorlopen van de test de uitkomsten bewust beïnvloedt.

Elke waardenkaart is hierbij geoperationaliseerd in 4 geijkte beelden die samen een zuivere en volledige representatie vormen van de desbetreffende waarde. De beelden die hierbij worden gebruikt zijn zorgvuldig geselecteerd uit een database met meer dan 5.000 beelden, nadat is gebleken dat deze bij meer dan 95% van de ondervraagden de juiste associaties oproepen.

Validiteit

De scan is uitgebreid en internationaal gevalideerd op basis van empirisch onderzoek onder ruim 4.500 personen en heeft een bewezen betrouwbaarheid van meer dan 95%. Zowel de methode en de scan zijn internationaal inzetbaar in landen waar de Westerse cultuur overheerst.

Scarfforce - Inzicht in drijfveren - Intuïtieve onderzoeksopzet

Vergroten van je zelfkennis

Inzicht in je Persoonlijke Drijfveren

De persoonlijke drijfveren die met behulp van de Personal Drive Scan en/of de Fysieke Waardenkaarten in kaart worden gebracht, vinden hun oorsprong in (onder andere) de motivatietheorie en de daarop gebaseerde behoeftenpiramide van Abraham Maslow. Maslow stelde dat ieder individu altijd dezelfde fundamentele en universele behoeftes nastreeft en dat deze zijn onder te verdelen in zes domeinen;

  1. Overleven
  2. Verenigen
  3. Regie voeren
  4. Zelfsturing
  5. Zelfactualisatie
  6. Collectieve actualisatie

Verbeteren van je (werk)relaties

Inzicht in je Sociale Drijfveren

De Sociale Drijfveren die met behulp van de Social Drive Scan en/of de Fysieke Waardenkaarten in kaart worden gebracht komen overeen met de 5 sociale domeinen zoals die beschreven worden in de SCARF-theorie van Dr. David Rock en het daarop gebaseerde SCARF-model.

Samen met een aantal gerenommeerde hersenonderzoekers en met behulp van hersenscans stelde Dr. Rock vast dat mensen 5 overkoepelende drijfveren hebben en die -veelal onbewust- al onze emoties en gedragingen sturen in een sociale context:

  1. Zekerheid
  2. Verbondenheid
  3. Autonomie
  4. Status
  5. Eerlijkheid

Omdat het sociale domein ‘Autonomie’ een zeer groot domein betreft, is dit domein onderverdeeld in twee sub-domeinen, te weten:

  • Ongebondenheid
  • Persoonlijke groei

Contact

0031-(0)20-5304353

Haarlemmerstraat 121, 1013 EN Amsterdam

Privacy & Data protection

Haal het beste uit jezelf en je collega’s!