Matchen op drijfveren
Stem de drijfveren van kandidaten af op de ambities van opdrachtgevers!
Kennis en ervaring worden in een selectieproces nog te vaak overgewaardeerd. Wat de geschiktheid van kandidaten betreft is bewezen dat leeftijd, aantal opleidingsjaren en werkervaring slechte voorspellers zijn voor succes.
Matchen op drijfveren biedt gelukkig een goed alternatief. Onderzoek wijst uit dat werknemers gelukkiger zijn, beter presteren, meer bereiken en langer bij dezelfde werkgever blijven, als ze met de rol die ze vervullen en de belangrijkste werkzaamheden die ze verrichten niet alleen de organisatiedoelen, maar ook hun eigen doelen en persoonlijke ambities realiseren.
Het achterhalen van de drijfveren van kandidaten blijkt in de praktijk echter niet altijd even makkelijk en kost bovendien waardevolle tijd. Wie op basis van zijn of haar CV en motivatiebrief een perfecte match lijkt, blijkt bij de eerste kennismaking vaak toch niet het ‘type’ te zijn dat je als recruiter of werkgever zoekt.
Met Mijn.Scarfforce
- Bespaar je als recruiter waardevolle tijd en budget bij het screenen van de drijfveren van kandidaten.
- Onderbouw je de keuzes die je tot nog toe vaak op basis van je onderbuikgevoel maakt met concrete en solide inzichten.
- Borg je dat je kandidaten aflevert die intrinsiek zijn gemotiveerd om hun rol te vervullen.
- Verbeter je het zelfinzicht van je kandidaten over wat hen drijft. En, vergroot je hun zelfbewustzijn ten aanzien van wat zij nodig hebben om duurzaam geluk en succes in hun werk te ervaren.
- Lever je waardevolle input aan opdrachtgevers voor het opstellen van een persoonlijk ontwikkelingsplan van hun nieuwe medewerkers.
BESPAAR WAARDEVOLLE TIJD EN BUDGET BIJ HET SCREENEN VAN DE DRIJFVEREN VAN KANDIDATEN.
EN BORG DAT JE NIEUWE MEDEWERKERS AFLEVERT DIE INTRINSIEK ZIJN GEMOTIVEERD OM HUN NIEUWE ROL TE VERVULLEN.
1. Creëer een zoekprofiel
- Creëer in minder dan 5 minuten een zoekprofiel van de ideale kandidaat.
- Zie in één oogopslag wat zijn of haar drijfveren en waarden van de ideale kandidaat zijn.
- Gebruik de uitkomsten voor het opstellen van de vacaturetekst.
2. Inventariseer de drijfveren van kandidaten
- Gebruik de Online Drijfverentest om in minder dan 5 minuten de drijfveren bloot te leggen van kandidaten.
- Zie in één oogopslag wat hen wel en niet voldoening geeft en intrinsiek motiveert.
- Vergroot de zelfkennis en het zelfbewustzijn van kandidaten ten aanzien van wat hen diep van binnen echte voldoening geeft, gelukkig maakt en intrinsiek motiveert om de beste versie van zichzelf te worden.
3. Voorspel hun geschiktheid
- Gebruik de matchingmodule van Mijn.scarfforce om de geschiktheid van de kandidaten concreet te toetsen en verifiëren.
- Raadpleeg de matchingsscore om vast te stellen of en in hoeverre een functie, rol, hoofdwerkzaamheden en werkcultuur aansluit bij hun sterkste drijfveren en belangrijkste waarden.
- Voorspel of de rol die je wilt invullen hen diep van binnen wel ècht gelukkig zal maken en intrinsiek zal motiveren om hierin succesvol te zijn.
4. Ga goed voorbereid en gericht in gesprek met kandidaten
- Selecteer de kandidaten wiens drijfveren en waarden het best aansluiten bij de vacature.
- Gebruik de testresultaten om gericht met hen in gesprek te gaan over hun geschiktheid.
5. Borg de kwaliteit van jouw dienstverlening
- Ga verder met de kandidaat -of kandidaten- wiens drijfveren en waarden goed aansluiten bij de vacature en het zoekprofiel.
- Onderbouw je keuzes met concrete en solide inzichten en lever betere garanties omtrent hun geschiktheid.
- Deel de testresultaten met de opdrachtgever als waardevolle input voor het opstellen van het persoonlijk ontwikkelplan van de nieuwe medewerker.